Tieteenraivaajat

Lahjoita helposti verkossa:

Journalismin tekemistä täytyy muuttaa

Vierailijaprofessori (2017-2018) Jussi Pullinen haluaa verkkouutisointiin nykyistä parempaa muotoilua. Myös journalismin prosesseja tulisi avata yleisölle entistä enemmän.

Perinteisten mediainstituutioiden tulevaisuus riippuu täysin siitä, miten ne onnistuvat muuttamaan tekemistään kohti nuorta yleisöä.

Näin sanoo tuore Tampereen yliopiston journalistiikan vierailijaprofessori Jussi Pullinen.

– Jos tekemistä ei muuteta, pian ollaan ongelmissa. Jos vanhat instituutiot eivät pääse mukaan uuteen kehitykseen, tilalle tulee uusia ja uudenlaisia tekijöitä, Pullinen sanoo.

Tämä ei välttämättä ole pelkästään huono asia, mutta joitakin riskejä siinä piilee.

– Olisi esimerkiksi kiva, jos uutisvälityksen keskiössä olisi jatkossakin jokin kotimainen toimija.

Mediayleisöt muuttuvat nyt nopeasti. Tutkimusten mukaan eri ikäryhmien tavat käyttää mediaa eroavat toisistaan jyrkästi. Siinä missä televisio on ikääntyville sukupolville edelleen relevantti uutislähde, alle 45-vuotiaat lukevat ja katsovat uutisensa pääsääntöisesti verkosta. Vielä nuoremmille tärkeimmät uutiskanavat löytyvät usein sosiaalisesta mediasta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki nuoret seuraisivat pelkästään ”tubettajia” ja ”instaajia”.

– Tämä on yleinen mielikuva, muttei totta. Ylipäätään käsitys nuorista mediankäyttäjinä on hyvin monoliittinen ja myyttinen. Todellisuudessa nuoret käyttävät useita kanavia päällekkäin ja täydennellen. Somea käytetään samaan aikaan, kun katsotaan televisiota ja niin edelleen.

Tämä tarkoittaa, että mediassa tehtävän työn pitäisi vastedes käsittää kaikki mahdolliset kanavat ja muodot aina vain paremmin.

– Se kauniisti sanottuna ”monipuolistaa” toimittajan työtä. Työ monimutkaistuu, ja sisällön täytyy olla sellaista, että se sopii kaikkialle. Mutta tämä on ehkä vasta seuraava askel. Ensin on olennaista, että medialla on realistinen kuva yleisöistä.

Yleisön jälkeen median tulisi Pullisen mukaan kohdentaa huomionsa sisältöjen muotoiluun. Journalismi ei enää ole yhtä kuin tv-insertti tai lehtijuttu, vaan sen on astuttava pois näistä raameista ja taivuttava uudenlaisiin, ennen muuta verkon, konventioihin.

– Se voi tarkoittaa vaikkapa kokonaisuutta, joka päivittyy päivien, viikkojen tai jopa kuukausien ajan. Astutaan ulos rajoitteista, jotka tulevat vanhoista konventioista.

Uudet muodot ovat toki haaste mediataloille, joiden on samaan aikaan täytettävä myös vanhojen tilaajien toiveet ja tehtävä perinteiset tuotteet nekin hyvin. Tämä vaatii tasapainoilua, mutta viime kädessä tekemisen on Pullisen mukaan kallistuttava ennemmin uuteen kuin vanhaan.

Hyviä kokeiluja on jo tehtykin. Pullinen kiittelee esimerkiksi Yleä Kioskin kaltaisista avauksista.

– Yle on pohjoismaisten yleisradioiden mittakaavassa edistyksellinen. Myös muut tahot, kuten Hesari, ovat tehneet onnistuneita kokeiluja interaktiivisuuden ja datajournalismin saralla. Suomessa ei missään nimessä olla mitenkään vanhanaikaisia tässä.

Lue koko juttu Aikalaisesta >